شش جنبه اساسی لازمه ایجاد نوآوری سبز [۱]

 

  1. نوآوری: محصول، فرآیند، خدمات و روش
  2. بازارگرایی: ارضای نیازها بازار/ رقابتی بودن در بازار

جنبه اول و دوم، یک خصوصیت کلی دارند و تقریباً برای تمام تعاریف نوآوری کاربرد دارند و بیان می‌کنند که هدف نوآوری ممکن است یک محصول، فرآیند، خدمات یا روش باشد (مثلاً مدل کسب و کار) و اینکه یک نوآوری باید نیاز کاربر را برآورده کند یا یک مشکل را حل کند. ممکن است رقابت در بازار سبب ایجاد مشکل باشد.

  1. زیست محیطی: کاهش تأثیر منفی (بهینه = کمترین تأثیر منفی)

جنبه سوم، نوآوری باید تأثیر منفی کمتری داشته باشد. بهینه یک نوآوری بدون هیچ گونه تأثیر منفی بر محیط زیست است. این جنبه مستلزم مقایسه با جایگزین های موجود درون سازمانی یا بین سازمانی است و بنابراین ممکن است فقط به طور نسبی و موقت مشخص شود.

  1. وضعیت: چرخه زندگی کامل (برای کاهش جریان مواد)

جنبه چهارم، باید تجزیه و تحلیل چرخه عمر کامل و تجزیه و تحلیل کامل همه عوامل ورودی و خروجی انجام گیرد. هدف کاهش مصرف منابع است.

  1. انگیزه: یافتن موقعیت برای پیشرفت

جنبه پنجم، یافتن موقعیت برای پیشرفت که ممکن است اقتصادی یا زیست‌ محیطی باشد، و بیان می‌کند که برای مثال کاهش مصرف مواد در توسعه محصول جدید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  1. سطح: تعیین یک نوآوری استاندارد سبز جدید برای شرکت

جنبه ششم، تعریف نوآوری و دوستدار محیط زیست به عنوان دو مفهوم مجزا یکدیگر را پوشش می دهند. هر نوآوری می تواند برای جهان، صنعت یا شرکت جدید باشد. برای درک بهتر، مفاهیم به عنوان تنظیم یک نوآوری استاندارد سبز جدید برای شرکت تفسیر می شوند.

[۱]. Tietze F, Schiederig T, Herstatt C. What is green innovation?–A quantitative literature review. InThe XXII ISPIM Conference 2011.

ترجمه: مهسا میرزایی

خروج از نسخه موبایل