استارتاپ هااستارتاپ های موفقکسب و کار

در هر حوزه متخصص همان حوزه را باید پیدا کرد

حوزه خدمات، یکی از حوزه­‌هایی است که ظرفیت نوآوری و کارآفرینی زیادی دارد و در ایران، استارت‌­آپ­‌های موفقی در این حوزه فعالیت دارند. جوانان صاحب‌ایده‌­ای در سطح کشور هستند که انگیزه بسیاری برای ورود به حوزه کسب و کار و ارائه خدمات دارند، اما تعداد زیادی از این افراد یا ایده­‌هایشان فقط در سطح ایده می‌­ماند یا در ادامه راه با شکست مواجه می­‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با وضعیت استارت‌­آپ­‌ها، گفتگویی با احد شیبانی، برنامه‌نویس فرانت-اند و عضو یکی از تیم­‌های استارت‌آپی در حوزه خدمت­‌رسانی به کسب و کارهای خرد داشتیم.

در مورد شرکت استارت‌­آپی که در آن فعالیت می­‌کردید کمی توضیح بدهید و اینکه چه خدمتی ارائه می‌­­دهد؟

این شرکت یک شرکت استارت‌­آپی در حوزه فین تِک  (fintech)است که کارشان خدمت‌­رسانی به کسب و کارهای خرد و خدمت به مشتریان است. در زمانی که من فعالیت خود را آغاز کردم، این شرکت سیستم کَش بک (cashback) را راه اندازی کرد و منوی آنلاینی را در اختیار داشت که به وسیله آن به فروشگاه‌­­های نوپا یکسری خدمات از جمله راه اندازی سیستم مدیریت مشتری (CRM) ارائه می‌­داد که مشتری از هر فروشگاهی که خرید می‌­کرد، صاحب کسب و کار درصدی از آن خرید را به مشتری تخفیف می­‌داد و موقع پرداخت، آن درصد تخفیف در کیف پول مشتری شارژ می­‌شد و مشتری می­‌توانست هر زمان که از همان فروشگاه خرید می­‌کرد، دوباره تخفیف بگیرد. همین امر باعث افزایش مشتریان فروشگاه می­‌شد.

این شرکت در چه سالی شروع به فعالیت کرد؟

حدود سال ۹۷ شروع به فعالیت کرد و تا سال ۹۹ فعالیتشان ادامه داشت.

مزیت این شرکت نسبت به شرکت‌­های دیگر که سیستم مدیریت مشتری برای فروشگاه‌­ها ارائه می­داد چه بود؟

سیستم CRM که شرکت راه اندازی کرده بود، ارزان­‌تر از سیستم­‌های دیگر بود. در سیستم ما فروشگاه‌­ها می‌­توانستند به جای خرید یک‌جای پکیج CRM ، به صورت تکی فاکتور بزنند و پول همان فاکتور را پرداخت کنند. به عبارتی این شرکت درصدد پیاده کردن سیستم pay as you go بود، یعنی هرچقدر میتوانی پول بده. اما شرکت­‌های دیگر چنین پلنی نداشتند و فروشگاه‌­ها باید پکیج کامل سیستم را خریداری می­‌کردند.

خود شما چه مدت با آن شرکت همکاری کردید؟

به مدت یک سال در حال حاضر به دلیل maintance  (قابل نگهداری در همان وضعیت فعلی) بودن وضعیت‌شان همکاری ندارم.

چه دلایلی باعث maintance  شدن این شرکت شد؟

در آن زمان کادر نیروی فنی متخصص شرکت کامل بود، ولی تیم بازاریابی که بتواند خدمات شرکت را در سطح شهر جا بیندازد وجود نداشت، چه بسا خود ما برای خدمات‌مان بازاریابی می­کردیم. عامل دیگر نداشتن منتور و مشاوری بود که بتواند در خصوص راه ورود به بازار و توسعه بازار به شرکت مشاوره بدهد و همین امر باعث توقف کار شرکت در همان حدی که بود شد و فعلاً ۳ الی ۴ مشتری بیشتر ندارد.

فکر می­‌کنید تا چه اندازه نداشتن سرمایه در توقف کار شرکت مؤثر بود؟

یکی از مهمترین دلایل توقف کار شرکت، نداشتن سرمایه کافی برای توسعه بازار بود. آن زمان شرکت گام­های خوبی در حوزه خدمت‌­رسانی و سیستم کش بک برداشت که اگر پشتوانه مالی و سرمایه لازم را داشت، مطمئناً می­توانست در درازمدت به موفقیت و پایداری در بازار برسد.

رقیب‌­های این تیم چه کسانی بودند و هستند؟

فکر می­کنم مهم‌ترین رقیب این شرکت، دَپ اَپ (dappapp) است که دقیقاً در همین حوزه فعالیت می­کند. شرکت دیگر شرکت اکسپرسو بود که هم سیستم کش بک و هم منوی آنلاین داشت که آن شرکت هم به مدت یک سال فعالیت داشت و بعد فعالیت‌شان متوقف شد.

 

به عنوان کسی که در حوزه نوآوری فعالیت داشته، آینده اکوسیستم نوآوری در ایران را چطور می­‌بینید؟

بنده در این خصوص اطلاعات خاصی ندارم، ولی اکوسیستم استارت­‌آپی در سال­‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و مردم و سرمایه­‌گذاران آشنایی بیشتری با این حوزه پیدا کردند و اگر منتورهای متخصص در این حوزه تربیت شوند و سرمایه­‌گذاران بیشتری همکاری کنند، آینده روشنی پیش‌روی استارت‌­آپ‌­ها خواهد بود.

فکر می­‌کنید چالش‌هایی که استارت­‌آپ­‌ها با آن مواجه هستند چیست؟ به نظر شما چطور میتوان این چالش‌­ها را برطرف کرد؟

مشکلات زیادی در اکوسیستم وجود دارد از جمله جذب سرمایه، ورود به بازار، جذب نیروی متخصص، داشتن منتورهای مجرب و داشتن شبکه ارتباطی سودمند. با این وجود به نظر من در حل کردن این چالش‌­ها باید در هر حوزه فرد متخصص همان حوزه را پیدا کرد.

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا