نگاهی به مسیر موفقیت نازنین دانشور؛ مدیر شرکت “تخفیفان”

مسیر موفقیت یک استارت‌­آپ مسیر پرفراز و نشیبی است که قطعاً تلاش زیادی را تا رسیدن به هدف می‌­طلبد. گاهی پذیرش شکست جای تلاش را می­‌گیرد و مسیر یک تیم استارت‌­آپی به بن­‌بست می­رسد. اما همیشه استارت­‌آپ­‌هایی بوده و هستند که با تمام چالش­‌ها جنگیده‌­اند و قرار را بر فرار ترجیح داده‌­اند، بخصوص در میان زنان استارت‌آپ­‌های موفقی هستند که با نشان دادن نتایج کارشان، توانسته‌­اند جایگاه خود را ثابت کنند. اگر بخواهیم مسیر موفقیت زنان استارت‌آپی  را زیر ذره‌بین ببریم، بی­‌شک “نازنین دانشور” یکی از آنهاست.

زنان موفق بیشترین نیروی انگیزشی و بهترین ملاک برای قضاوت کسب و کارهای نوپا هستند، چراکه همیشه از منظر نگاه‌­های کلیشه­‌ای، زنان استقلال و قدرت کمتری برای دست و پا کردن و سرپا نگه داشتن یک حرفه را دارند. همیشه زنانی بوده‌­اند که با موفقیت و تلاش خود، تمام نگاه‌­ها را زیر سوال برده‌­اند. یکی از این افراد “نازنین دانشور” مدیر شرکت استارت آپی “تخفیفان” است که بعد از سال­‌ها فراز و فرود توانست جایگاه خود در بازار و فضای کسب و کار که شایسته آن بود را به دست آورد. زن جوانی که در سال ۲۰۱۸ در سی و دومین نشست کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه cacci  به عنوان برترین جوان کارآفرین برگزیده شد.

 

شروع کار دانشور

دانشور در اوایل جوانی دانشگاه علم و فرهنگ تهران و رشته کامپیوتر را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد، مقصدی که به گفته خود او بهترین بود. بعد از آن دانشگاه یونیورسال تکنیکال وین را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب می‌­کند، اما میان کشاکش ماندن و تحمل دوری از خانواده و برگشتن، مسیر برگشت را ترجیح می‌­دهد و قبولی در رشته مدیریت آی تی دانشگاه امیرکبیر مسیر زندگی او را عوض می‌­کند.

کار و دنبال کردن یک حرفه برای او معنای بسیاری داشت. اوایل برای پشت کنکوری‌ها درس می‌­داد، اما چندی بعد به شرکت “هلپ دسک” و بعد از آن به شرکت “آتیه داده پرداز” به عنوان برنامه­‌نویس پیوست. در بره‌ه­­ای که نازنین در حال کسب تجربه بود و هر روز به تجربیاتش افزوده می­‌‍شد، از سمت همان شرکت به دفتر لندن فرستاده شد و به عنوان لیدر برنامه‌نویسان مشغول به کار شد، امری که پذیرش آن برای بومیان لندن سخت بود. اما مقاومت نازنین و قاطعیت او حرف اول را می­زد و به جای جا زدن، ماند و توانایی­‌های خودش را ثابت کرد.

 

راه اندازی یک کسب و کار

چندی بعد به ایران بازمی­گردد و سوپرمارکت آنلاینی به نام ” میدونک” را راه‌اندازی می‌کند تا سفارشات به صورت آنلاین ثبت شده و بعد از تهیه از سوپر مارکت محله به دست مشتری برسند. اما تبلیغات گسترده و اشتیاق کاربران برای تجربه خرید آنلاین، زمینه شکست این کسب و کار را فراهم کرد. کسب و کاری که با ثبت رکورد بیش از ۳ هزار درخواست در یک شب به بن بست رسید. به گفته خودش علت اصلی شکست او، جای خالی دانش بیزینس و درک الفبای آن بود: «همان‌جا بود که فهمیدم الفبای بیزینس را نمی‌دانم و این توهم یک برنامه­‌نویس بوده که تصور می‌کند می‌تواند هربرنامه‌ای که خودش نوشته را کنترل و مدیریت کند.»

دانشور دوباره به شرکت قبلی بازمی‌­گردد و در آنجا پروژه “ورچین” را به اتمام می‌­رساند. بعد از آن به پیشنهاد یک شرکت آلمانی قرارداد برنامه‌نویسی که در ۳۰ کشور کاری شبیه به تخفیفان را انجام می‌داد را بست. کاری که دانشور انجام می­‌داد، ایده راه اندازی کسب و کاری مشابه آن را در سرش انداخت، اما از آنجا که نتوانست آن را در آلمان پیاده کند، وطن خودش را ترجیح داد.

 

تخفیفان؛ آغازی جدید

نازنین دانشور به ایران بازگشت و در تابستان سال ۹۰ تخفیفان را راه‌اندازی کرد. آن زمان رقیب تخفیفان، نت برگ، سایت تخفیف و خرید گروهی بود. دانشور با دید بلند مدت و دانشی که در این مسیر کسب کرده بود، با قدرت وارد بازار شد و هر روز پله‌های موفقیت را یکی یکی طی کرد و توانست در مدت کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد و طولی نکشید که نت برگ در تخفیفان ادغام شد. در حال حاضر در یک روز عادی، تخفیفان بیش از ۴۰۰۰ کوپن می‌فروشد و به گفته دانشور، سهم این برند از بازار ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

 

تخفیفان و گسترش پروژه‌­ها

موفقیت تخفیفان باعث شد تا دانشور سرمایه‌گذاری جدیدی روی وب‌گاه “ترینان ” انجام دهد که مخصوص خواندن دیدگاه مشتریان است. در ترینان کاربران تجربه‌های خود را از مراکز تفریحی، درمانی، گردشگری، رستوران‌ها ثبت و با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. اما چون “سرآوا” به عنوان سرمایه گذار و دارنده ۳۶ درصد سهام تخفیفان بر روی انحصار برند تخفیفان تأکید داشت، این پروژه به فروش رفت و با «کی کجاست» ادغام شد.

بعد از آن پروژه ” یادیسا” متولد شد، که در آن کاربران می‌توانند برای دیگران تجربه‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی خریداری کنند و کارت هدیه را ارسال کنند. با این حال تبلیغات گسترده­‌ای بر روی این پروژه صورت نگرفته و بیشتر تمرکز تیم بر روی تخفیفان است.

گرچه تجربه­‌های موفقیت آمیز تخفیفان بسیار هستند، اما در پس این موفقیت‌­ها چالش­‌هایی وجود دارد که اگر نگاه مدیریتی مناسب دانشور نبود، بدست آوردن چنین جایگاهی دور از انتظار بود. از شکایات برخی ارگان‌ها برای عکس‌های تبلیغاتی روی سایت گرفته تا تهدید به پلمب دفتر توسط شهرداری.

 

زنان نباید کنار بروند

زنان دارای ظرفیت‌ها و توانایی­‌هایی هستند که خودشان باید برای اثبات آن تلاش کنند. نازنین دانشور نمونه یک زن موفق استارت­‌آپی است که همیشه خواستار از بین بردن نگاه تبعیض آمیز میان مرد و زن بود و همیشه سعی در از بین بردن این مرزبندی­‌ها داشته است. به گفته دانشور از آنجا که دقت و صداقت زنان در کار بیشتر است، بهتر است تا زنان برخی کارها را به عهده بگیرند و در آنها موفق‌تر هستند.

اگرچه همیشه نگاه مدیریتی بر روی مردان متمرکز است و اکثر مواقع پذیرفتن یک زن به عنوان مدیر سخت است، اما دانشور معتقد است که در این مواقع زنان باید انرژی خود را جمع کنند و کنار نروند.

او اولین قدم برای حذف نگاه جنسیتی را ایجاد تغییر میان خود زنان می‌داند، به این شکل که زنان نگاه منفی که به خودشان دارند را از بین ببرند.

اگر نگاهی به تیم تخفیفان بیندازیم که ۵۰ درصد کارکنان آن زنان توانا و هدفمند را تشکیل می­‌دهد، تلاش دانشور برای ارتقای جایگاه زنان در کسب و کار را خواهیم دید.

خروج از نسخه موبایل