مسیر موفقیت یک استارتآپ مسیر پرفراز و نشیبی است که قطعاً تلاش زیادی را تا رسیدن به هدف میطلبد. گاهی پذیرش شکست جای تلاش را میگیرد و مسیر یک تیم استارتآپی به بنبست میرسد. اما همیشه استارتآپهایی بوده و هستند که با تمام چالشها جنگیدهاند و قرار را بر فرار ترجیح دادهاند، بخصوص در میان زنان استارتآپهای موفقی هستند که با نشان دادن نتایج کارشان، توانستهاند جایگاه خود را ثابت کنند. اگر بخواهیم مسیر موفقیت زنان استارتآپی را زیر ذرهبین ببریم، بیشک “نازنین دانشور” یکی از آنهاست.
زنان موفق بیشترین نیروی انگیزشی و بهترین ملاک برای قضاوت کسب و کارهای نوپا هستند، چراکه همیشه از منظر نگاههای کلیشهای، زنان استقلال و قدرت کمتری برای دست و پا کردن و سرپا نگه داشتن یک حرفه را دارند. همیشه زنانی بودهاند که با موفقیت و تلاش خود، تمام نگاهها را زیر سوال بردهاند. یکی از این افراد “نازنین دانشور” مدیر شرکت استارت آپی “تخفیفان” است که بعد از سالها فراز و فرود توانست جایگاه خود در بازار و فضای کسب و کار که شایسته آن بود را به دست آورد. زن جوانی که در سال ۲۰۱۸ در سی و دومین نشست کنفدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه cacci به عنوان برترین جوان کارآفرین برگزیده شد.
شروع کار دانشور
دانشور در اوایل جوانی دانشگاه علم و فرهنگ تهران و رشته کامپیوتر را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد، مقصدی که به گفته خود او بهترین بود. بعد از آن دانشگاه یونیورسال تکنیکال وین را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب میکند، اما میان کشاکش ماندن و تحمل دوری از خانواده و برگشتن، مسیر برگشت را ترجیح میدهد و قبولی در رشته مدیریت آی تی دانشگاه امیرکبیر مسیر زندگی او را عوض میکند.
کار و دنبال کردن یک حرفه برای او معنای بسیاری داشت. اوایل برای پشت کنکوریها درس میداد، اما چندی بعد به شرکت “هلپ دسک” و بعد از آن به شرکت “آتیه داده پرداز” به عنوان برنامهنویس پیوست. در برههای که نازنین در حال کسب تجربه بود و هر روز به تجربیاتش افزوده میشد، از سمت همان شرکت به دفتر لندن فرستاده شد و به عنوان لیدر برنامهنویسان مشغول به کار شد، امری که پذیرش آن برای بومیان لندن سخت بود. اما مقاومت نازنین و قاطعیت او حرف اول را میزد و به جای جا زدن، ماند و تواناییهای خودش را ثابت کرد.
راه اندازی یک کسب و کار
چندی بعد به ایران بازمیگردد و سوپرمارکت آنلاینی به نام ” میدونک” را راهاندازی میکند تا سفارشات به صورت آنلاین ثبت شده و بعد از تهیه از سوپر مارکت محله به دست مشتری برسند. اما تبلیغات گسترده و اشتیاق کاربران برای تجربه خرید آنلاین، زمینه شکست این کسب و کار را فراهم کرد. کسب و کاری که با ثبت رکورد بیش از ۳ هزار درخواست در یک شب به بن بست رسید. به گفته خودش علت اصلی شکست او، جای خالی دانش بیزینس و درک الفبای آن بود: «همانجا بود که فهمیدم الفبای بیزینس را نمیدانم و این توهم یک برنامهنویس بوده که تصور میکند میتواند هربرنامهای که خودش نوشته را کنترل و مدیریت کند.»
دانشور دوباره به شرکت قبلی بازمیگردد و در آنجا پروژه “ورچین” را به اتمام میرساند. بعد از آن به پیشنهاد یک شرکت آلمانی قرارداد برنامهنویسی که در ۳۰ کشور کاری شبیه به تخفیفان را انجام میداد را بست. کاری که دانشور انجام میداد، ایده راه اندازی کسب و کاری مشابه آن را در سرش انداخت، اما از آنجا که نتوانست آن را در آلمان پیاده کند، وطن خودش را ترجیح داد.
تخفیفان؛ آغازی جدید
نازنین دانشور به ایران بازگشت و در تابستان سال ۹۰ تخفیفان را راهاندازی کرد. آن زمان رقیب تخفیفان، نت برگ، سایت تخفیف و خرید گروهی بود. دانشور با دید بلند مدت و دانشی که در این مسیر کسب کرده بود، با قدرت وارد بازار شد و هر روز پلههای موفقیت را یکی یکی طی کرد و توانست در مدت کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد و طولی نکشید که نت برگ در تخفیفان ادغام شد. در حال حاضر در یک روز عادی، تخفیفان بیش از ۴۰۰۰ کوپن میفروشد و به گفته دانشور، سهم این برند از بازار ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
تخفیفان و گسترش پروژهها
موفقیت تخفیفان باعث شد تا دانشور سرمایهگذاری جدیدی روی وبگاه “ترینان ” انجام دهد که مخصوص خواندن دیدگاه مشتریان است. در ترینان کاربران تجربههای خود را از مراکز تفریحی، درمانی، گردشگری، رستورانها ثبت و با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند. اما چون “سرآوا” به عنوان سرمایه گذار و دارنده ۳۶ درصد سهام تخفیفان بر روی انحصار برند تخفیفان تأکید داشت، این پروژه به فروش رفت و با «کی کجاست» ادغام شد.
بعد از آن پروژه ” یادیسا” متولد شد، که در آن کاربران میتوانند برای دیگران تجربههای آموزشی، ورزشی و تفریحی خریداری کنند و کارت هدیه را ارسال کنند. با این حال تبلیغات گستردهای بر روی این پروژه صورت نگرفته و بیشتر تمرکز تیم بر روی تخفیفان است.
گرچه تجربههای موفقیت آمیز تخفیفان بسیار هستند، اما در پس این موفقیتها چالشهایی وجود دارد که اگر نگاه مدیریتی مناسب دانشور نبود، بدست آوردن چنین جایگاهی دور از انتظار بود. از شکایات برخی ارگانها برای عکسهای تبلیغاتی روی سایت گرفته تا تهدید به پلمب دفتر توسط شهرداری.
زنان نباید کنار بروند
زنان دارای ظرفیتها و تواناییهایی هستند که خودشان باید برای اثبات آن تلاش کنند. نازنین دانشور نمونه یک زن موفق استارتآپی است که همیشه خواستار از بین بردن نگاه تبعیض آمیز میان مرد و زن بود و همیشه سعی در از بین بردن این مرزبندیها داشته است. به گفته دانشور از آنجا که دقت و صداقت زنان در کار بیشتر است، بهتر است تا زنان برخی کارها را به عهده بگیرند و در آنها موفقتر هستند.
اگرچه همیشه نگاه مدیریتی بر روی مردان متمرکز است و اکثر مواقع پذیرفتن یک زن به عنوان مدیر سخت است، اما دانشور معتقد است که در این مواقع زنان باید انرژی خود را جمع کنند و کنار نروند.
او اولین قدم برای حذف نگاه جنسیتی را ایجاد تغییر میان خود زنان میداند، به این شکل که زنان نگاه منفی که به خودشان دارند را از بین ببرند.
اگر نگاهی به تیم تخفیفان بیندازیم که ۵۰ درصد کارکنان آن زنان توانا و هدفمند را تشکیل میدهد، تلاش دانشور برای ارتقای جایگاه زنان در کسب و کار را خواهیم دید.